Atheisticke Principy

  • Teorie boha monoteistickych nabozenstvi (Jahve, Elohim, Alah, Ahura Mazda, …) je vnitre nekonzistentni a v dusledku nesmyslna.
  • Monoteisticky buh nema nic spolecneho s pohanskymi bohy. Ti nejsou neprirozeni a predstavuji pouze jiny stupen existence inteligetniho zivota:
    • Jsou nesmrtelni, ale ne vecni. Jejich nesmrtelnost neni navic jejich prirozenou vlastnosti, ale dusledkem (lekarskych ?) procedur. To sice zatim neumime, ale neni to a’priory nemozne.
    • Jsou mocni, ale ne vsemocni. Jejich moc je mnohdy umoznena nastroji (a nezridka byla prekonana lidskou moci).
    • Nevime, jaci a jsou a zda vubec existuji; nejsou popsani zadnou svatou knihou.
    • Nestvorili cloveka a nedali mu zadne moralni prikazy.
  • Krestansky monoteismus zpusobil a udrzoval takrka 1500 let upadku evropske civilizace. Anticke urovne bylo dosazeno az v 18.stoleti nasledkem odklonu od krestanske ideologie.
  • Islamsky monoteismus stoji za stovky let trvajicim upadkem arabskeho sveta.
  • Cela moderni filosofie a kultura je vsak formulovana v krestanskem myslenkovem ramci a mimo nej neni pochopitelna (to ovsem neznamena, ze by tato kultura byla dusledkem krestanstvi). Pres zrejmy upadek krestanstvi v euro-atlantickem svete se nase mysleni dosud nevymanilo ze zajeti krestanskych dogmat.
  • Takzvane “svate knihy” jsou dulezita kulturni, literarni a historicka dila obecne na stejne urovni jako ostatni staroveke pisemnosti.
  • Nabozenska mythologie odpovida predstavam lidskeho podvedomi (coz se ukazuje mj. u schizofrenie). Proto je neodmyslitelna od lidske existence, ale je nutne poznat tuto jeji pravou podstatu.
  • Monoteisticke cirkve zpusobily nezmerne utrpeni. Nicmene, jejich fungovani zname a naucili jsme se s nim zit. Po-nambozensky vek nam nabizi ohromne moznosti, ale take velka rizika.
  • Komunismus ma mnohe rysy vulgarniho monoteismu.
  • Stret civilizaci nebude spocivat v boji mezi islamem a krestanstvim, ale v boji mezi nabozenstvim a realismem.
  • Pres shodny zaklad vsech monoteismu, jsou v jejich prakticke aplikaci vyrazne rozdily:
    • Zoroastrismus, ac praotcem vsech monoteismu, je dnes fakticky mrtev.
    • Judaismus diky svemu ustrnuti na urovni kmenoveho nabozenstvi nema proselyticke ambice.
    • Krestanstvi vzniklo v lune vyspele civilizace a bylo peclive kodifikovano se znalosti tehdejsi filosofie. Zabyva se proto prevazne kosmologickymi a moralnimi principy. Proto muze formalne koexistovat s existenci laicke spolecnosti je je schopen vyvoje a prizpusobeni se.
    • Islam vznikl v naopak v relativne zaostale spolecnosti a teprve on polozila zaklady vyssi organizace. Byl formulovat velice omeznym mnozstvim autoru s pouze povrchni znalosti ostatnich civilizacnich proudu. Jeho ukol spocival predevsim v regulaci spolecenskeho zivota (na tehdejsi urovni). Odtud plyne jeho neslucitelnost s moderni laickou spolecnosti, prvoplanova agresivita a omezena reformovatelnost.

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.